Weeze Airport is tegenwoordig een drukke civiele luchthaven. Iets meer dan 10 jaar geleden was dit echter nog een verlaten luchtmachtbasis van de Engelse luchtmacht, de RAF. Hoe heeft Flughafen Niederrhein, zoals het ook nog even heette, zo ver kunnen komen? Daarom, de geschiedenis van Weeze Airport.
De geschiedenis van Weeze Airport
RAF Laarbruch was de naam van de Britse luchtmachtbasis. De Britten legden in 1954 de basis van wat later Flughafen Niederrhein zou worden. Aangezien Duitsland niet meer door de geallieerden gecontroleerd hoefde te worden en ook bezuinigingen in Groot Brittannië aantraden, raakte de RAF Laarbruch basis vanaf 1993 steeds dunner bevolkt. In 1999 vertrokken de Britten dan helaas definitief, en daarmee kwam er een einde aan alle vliegactiviteiten op de luchthaven. Niet helemaal definitief, zo bleek later..
Personeel van RAF Laarbruch poseert voor een gevechtsvliegtuig
Het begin van commercieel vliegen
Een groep Nederlandse investeerders kocht de grond rondom het vliegveld op om er een commercieel vliegveld van te maken. De werkzaamheden om RAF Laarbruch te transformeren tot een burgerluchthaven begonnen in 2002, en zouden tot begin 2003 duren. De verkeerstoren werd aangepakt, de terminal maar ook de banen werden gereed gemaakt voor civiel gebruik. In mei 2003 was het dan eindelijk klaar: Flughafen Niederrhein was klaar voor gebruik. De naam veranderde een jaar later al snel in Weeze Airport, om het beter op de kaart te zetten.
Problemen met de vergunning van het vliegveld
De vergunning voor het aanleggen van een civiele luchthaven was in 2001 al toegekend. Toch besloot het hooggerechtshof van Münster vlak na de opening ineens dat dit onterecht was. Een overwinning voor de mensen in de buurt, een grote nederlaag voor het vliegveld zelf. Gelukkig werd in 2007 besloten dat de vergunning definitief toegekend was, de economische belangen begonnen nu natuurlijk ook mee te spelen. In 2009 besloot het hooggerechtshof nog wel even dat de openingstijden van het vliegveld aangepast moesten worden: later open en eerder dicht. Met de nodige druk van Ryanair werd ook dit dan ook ongedaan gemaakt.
Ryanair komt naar Weeze!
In april 2003 kwam Ryanair naar het vliegveld toe. De Ierse prijsvechter zou 10 jaar later nog steeds gebruik maken van het vliegveld. In 2007 kwam Ryanair met een basis op Weeze Airport: het stationeerde er twee vliegtuigen. Inmiddels is Weeze een van de grootste bases van Ryanair op het Europese vasteland. Op 1 mei 2009 geeft de Duitse overheid een permanente vergunning aan het vliegveld, waardoor de toekomst er wat rooskleuriger uitziet. Het is een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van Weeze Airport.
De vliegtaks
In 2008 kwam de Nederlandse overheid met het ‘geweldige idee’ om een vliegtaks in te voeren. Dit waren gouden tijden voor Weeze Airport. In 2009 werd dit weer teruggedraaid, alleen nu vonden onze Oosterburen het de tijd voor een vliegtaks. Dit besluit is nog altijd van kracht. Weeze Airport lijdt dan ook zwaar onder de vreemde maatregel van Duitsland. Hoewel de vliegtaks Weeze Airport dus veel heeft opgeleverd, belemmert het vandaag de dag juist de groei van het vliegveld. Ryanair reduceerde vanaf het begin van de introductie van de vliegtaks het aantal vluchten vanaf Weeze en het vliegveld heeft er – nu 4 jaar later – nog steeds last van. Onlangs is groen licht gegeven voor de verlenging van de gehate belastingmaatregel, het is dus zeker geen tijdelijke maatregel.